Ik ben Bianca Ranzijn en ik heb dyslexie en ADD.

Op zich kon ik me met lezen en schrijven aardig redden in mijn dagelijks leven door allerlei ezelsbruggetjes en maniertjes. Oké, langzaam lezen en schrijven bleef altijd. Waar ik het meest moeite mee had, was dat ik niet goed op woorden kon komen en niet goed kon formuleren wat ik in mijn hoofd voor me zag. Dat is in het werkende leven flink lastig als je niet goed aan je baas kunt uitleggen welke oplossingen je voor een probleem hebt. Ook op sociaal gebied kwamen zinnen er soms anders uit dan ik bedoelde. Lange tijd heb ik mezelf daarom "sociaal contactgestoord" genoemd. Dat drukte enorm op mijn zelfvertrouwen. Dit trekt zelfs door in de kleinste aspecten van je dagelijks leven, zoals niet op een foto willen staan of geen make-up dragen.

 

In mijn werkende leven liep ik vaak vast met mijn dyslexie. De systemen waarmee sommige bedrijven werkten, waren niet beeldend en te abstract voor mij. Toen ben ik eens echt gaan onderzoeken wat dyslexie nu eigenlijk is. Wat een openbaring om te ontdekken dat de werking van de twee hersenhelften en het conceptuele denken de oorzaak van dyslexie zijn. Het lag niet aan mijzelf! Ik ben me verder gaan verdiepen en onderzoeken wat dyslexie nu precies inhoudt.

Uiteindelijk heb ik ook de opleiding "Neurodiversiteit, Conceptueel Denken en Dyslexie" van Sjan Verhoeven bij Dynamika gevolgd.

Ik heb nog grote voornemens wat dyslexie betreft. Mijn intentie is om verder te onderzoeken, bijvoorbeeld door samenwerkingen te vormen met neurowetenschappers en verzekeraars. Een andere intentie is om dyslexie meer bespreekbaar te maken en de maatschappij te laten zien en beseffen dat neurodiverse mensen geweldige kwaliteiten hebben. Die kwaliteiten hebben we hard nodig in de samenleving van nu. We hebben elkaar nodig, mensen met dyslexie en mensen met een gangbaar brein.

 

Ik weet wat de impact van dyslexie op je leven kan zijn. In deze maatschappij, die gericht is op taal, lezen en schrijven, kun je hier flink op vastlopen. Zelfs als je niet vastloopt omdat je jezelf allerlei ezelsbruggetjes en maniertjes hebt aangeleerd, kan ik je inzichten geven in jouw dyslexie. Dyslexie heeft namelijk veel meer impact op andere aspecten van het dagelijks leven dan we ons nu beseffen. Ik wil je de geruststelling geven dat dyslexie niet aan jou ligt. Dat je niet dom bent, en dat je juist op sommige vlakken zelfs intelligenter bent dan anderen.

Visie 

Dyslexie of neurodivergentie is geen beperking.  Althans, dat hoeft het niet te zijn als je daarvoor kiest. Ja, er zijn zeker uitdagingen. En.....dyslexie en andere neurodiversiteiten geven juist ook unieke eigenschappen die waardevolle vaardigheden met zich meebrengt. Dat bewustzijn mag nog veel meer groeien.

 

Conceptueel denken

Ik benader mijn coachen en mijn boodschap vanuit het conceptuele denken. Deze visie gaat ervan uit dat neurodiversiteit voortkomt uit het anders gebruiken van de hersenen bij informatieverwerking. Hierdoor denken en communiceren neurodiverse mensen op een andere manier.

 

Voordelen:

Neurodiverse mensen hebben geweldig mooie kwaliteiten!

Innovatief denken, 10 stappen vooruit, visueel ingesteld, enz.

 

Nadelen:

Onze samenleving is hier echter niet op ingericht. Dit geeft gevolgen op het sociaal-emotioneel gebied waardoor er uitdagingen ontstaan. Zoals maskeren, perfectionisme, angst om fouten te maken, angst voor confrontaties enz.

 

Wat ik doe, kan het beste in 2 woorden samengevat worden-->       "Focus verschuiven".

  • In kaart brengen waar iemand met zijn dyslexie of neurodivergentie op vast loopt. Waar zit je nu echt mee. Wat zijn de uitdagingen.
  • De uitdagingen een plekje geven door inzichten vanuit het conceptuele denken en NLP technieken. Door de acceptatie komen antwoorden en vermindert de zwaarte van de uitdagingen. Je ervaart meer rust in je hoofd. Je hoeft er dan niet meer tegen te vechten. Vechten kun je eindelijk opgeven.
  • Daarna verschuift de focus naar het ontdekken wat je juist goed kan door jouw dyslexie of neurodiversiteit. Jouw eigen dyslectische kwaliteiten zoals bijvoorbeeld visualisatie, verbanden leggen, helikopterview kun je zelfs inzetten om beter zicht te krijgen op je uitdagingen.
  • Als laatste implementeer en veranker je de kwaliteiten waar je het sterks in bet in je dagelijks leven, school, werk of bedrijf.

 

Dyslectische en Neurodiverse vaardigheden zijn in deze technologische samenleving hard nodig. Beelddenken, helikopterview, Innovatie, verbanden leggen, probleem oplossend vermogen, 10 stappen vooruit denken enz. zijn juist nu nodig in het bedrijfsleven van nu. De juiste mensen met de juiste vaardigheden op de juiste plaats in een bedrijf, en het hele bedrijf profiteert daarvan. Door deze aandacht van de positieve kant van neurodiversiteit te integreren in het bedrijfsleven, kan dit doorsijpelen door de gehele samenleving. Dat is ook zo nodig.  We hebben elkaar namelijk nodig.  De unieke vaardigheden van neurodiverse mensen vullen de unieke vaardigheden van mensen met een gangbaar brein aan. En uiteraard ook degelijk andersom! Het begrip voor elkaar en samenwerking kan tot hele mooie prestaties leiden.

 

Linkshanden blijven altijd linkshandig. Zo verandert het brein van mensen met dyslexie of een andere neurodiversiteit ook niet. Het is wel de verantwoordelijkheid van een ieder met dyslexie om voor zichzelf uit te zoeken wat dyslexie in hun eigen leven exact doet. Zelf jouw eigen puzzel ontdekken.